Het is donderdag 19 april 2018, buiten is het 29 graden en ik sta binnen een presentatie te houden tijdens het “Nationaal Gladheidsbestrijdingscongres 2018”. Samen met een collega van mij van de provincie Overijssel mogen we wereldkundig maken dat we een circulaire zoutstrooier gaan aanschaffen! Hoe cool is dat!
Ik hoor jullie al denken: “een circulaire watte?”, ja, een zoutstrooier. Zout an sich is natuurlijk niet circulair te maken. We strooien het en dat is niet meer terug te winnen. Maar we strooien wel steeds zuiniger door slechts een theelepel zout per m2 te gebruiken. Het zijn dus de machines die steeds geavanceerder en slimmer worden. Maar is een dergelijke machine dan ook circulair te maken?
Jazeker! Er zijn echter wel een paar harde eisen die we als provincie belangrijk vinden:
- Bedrijfszekerheid en veiligheid, dus geen extra kinderziektes en storingen. Hij moet het gewoon doen!
- Er moet rekening gehouden worden met het lopende inkoopcontract met onze leverancier.
- Hij mag niet duurder worden dan een nieuwe strooier.
De strooimachines schrijven we normaliter af in tien jaar. Dan leveren/ruilen we hem weer in en kopen een nieuwe. De oude machine verdwijnt ergens naar een tweedehands markt in Polen om daar dan nog enkele jaren dienst te doen om vervolgens als oud ijzer te worden verhandeld. Maar stel nu dat je hem niet inruilt maar laat refurbishen en hem gelijk voorziet van de nieuwste technische updates en software? Je geeft hem een upgrade. De leverancier denkt mee en blijkt technisch in staat te zijn om dit te kunnen gaan doen. Nieuwsgierigheid en enthousiasme winnen het van de “ja, maar”!
Circulariteit als nieuw businessmodel
Ook willen we natuurlijk graag weten of we het meetbaar kunnen maken hoe circulair hij dan is geworden. De zoutstrooier bestaat uit een stalen bak op een stalen frame. Staal is een van de grootste CO2 veroorzakers. Stel nu dat je de stalen onderdelen gaat hergebruiken door ze te stralen en te voorzien van een nieuwe poedercoating? Hoeveel ton CO2 hebben we hiermee dan bespaard? Het zal een heel traject gaan worden waarbij we samen met de leverancier gaan kijken wat er mogelijk en haalbaar is.
Optimaliseren strooiroutes
Alleen een circulaire strooier is leuk maar het is ook belangrijk om te kijken naar waar je aan het strooien bent. In Overijssel wordt er 825 kilometer aan wegen en 510 kilometer aan fietspaden gestrooid. Maar ook de gemeenten zijn dan aan het strooien en dan is het de vraag wie strooit nu welke weg? Als je wil voorkomen dat er wegen (kruisingen vooral) dubbel worden gestrooid dan moet je de strooiroutes op elkaar afstemmen. Het blijkt ook dat sommige strooiroutes veel langer zijn dan anderen. Om efficiënt te werken moeten de routes zo zijn ingericht dat iedere route ongeveer even lang is. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen zul je de strooiroutes moeten optimaliseren. Hiervoor moet je o.a. in overleg met de gemeenten waar je doorheen rijdt. Een hele klus om dat te organiseren maar het levert uiteindelijk wel de duurzaamheidswinst op die we met elkaar willen bereiken. Immers, het is ook een mooie gelegenheid om (circulaire) kennis met elkaar te delen.
Maar het is wel een leuke zoektocht. Het vraagt om lef en doorzettingsvermogen. Het is zelfs zo leuk dat een medewerker betrokken bij dit project eigenlijk zijn pensioen ervoor zou willen uitstellen.